تاریخچه
از حدود سالهای 1360 و بنا به ضرورتهای بوجود امده واحد های تحقیق و توسعه به شکل رسمی در چارت سازمانی برخی شرکت ها وارد گردید.با گذشت چند دهه از حیات فرآیند تحقیق و نوآوری در صنایع مختلف ، اکنون بر همگان روشن شده است که این فرآیند نقش بسیار مهمی در موفقیت شرکتهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی دارد و به استقامت و رقابت در کسب و کار کمک می کند. تحقیق و توسعه، کشف دانش جدید درباره محصولات، فرآیند ها و خدمات بکارگیری دانش برای ایجاد محصولات، فرآیندها و خدمات جدید و توسعه یافته است به گونه ای که که نیازهای بازار را پوشش دهد.
صنعت نسوز هم در عرصه تجاری ناگزیر به تحقیق و توسعه محصول می باشد و بخاطر تنوع مواد اولیه و تنوع محصولات و تنوع مشتریانی که فرآیندها و کوره های صنعتی مختلف در اختیار دارند باید در حوزه تحقیق و توسعه فعال و اثربخش باشد و بتواند به انتظارات مشتریان در مواردی از قبیل افزایش طول عمر لایه های نسوز (کاهش مصرف ویژه نسوز) و یا تغییر شرایط بهره برداری و تنوع مواد اولیه پاسخ دهد . ناتوانی در پاسخ گویی به هر یک از این موارد به از دست دادن بازار و تبعات جبران ناپذیر ان منجر خواهد شد
در فرآورده های نسوز ایران نیز بنابر ضرورتهای یاد شده، از سال 1363 و با احداث مرکز تحقیقات، واحد تحقیق و توسعه فعالیت های خود را آغاز کرده است. در ابتدا آقای دکتر یکتا و سپس آقای مهندس حجازی که هر دو از افراد با سابقه و خوش نام در صنعت نسوز کشور می باشند مدیریت این مرکز را به عهده داشته اند.
ساختار و امکانات مرکز تحقیقات ایرفکو
این مرکز در چهار بخش آزمایشگاه شیمی ـ آزمایشگاه مینرالوژی ـ آزمایشگاه فیزیک و حرارت و سالن آماده سازی نمونه ها و مخلوطها دارای تجهیزات ذیل می باشد :
- دستگاه اسپکتوفتومتر
- دستگاه فیلم فتومتر
- کوره الکترونیکی C1200متالورژ ایرانی
- تصویر برداری از بافت آجرها با دستگاه استریو میکروسکوپ
- دستگاه RUL دیر گدازی تحت بار نچ آلمان
- کوره الکتریکی C1800 Nabertherm
- خشک کن تا دمای C350
- دستگاه برش سیلندری نمونه های RUL نچ آلمان
- دستگاه پالیش سیلندری نمونه های RUL نچ آلمان
- اسیاب فکی آزمایشگاهی
- آسیاب دیسکی
- پرس هیدرولیک نمونه های سیلندری با ظرفیت 100 تن
- مخلوط کننده آزمایشگاهی کره ای با ظرفیت 5 لیتری
سازو کار فعالیتهای واحد تحقیقات و توسعه
شورای تحقیقات یکی از کمیته های مهم کاری در شرکت فرآورده های نسوز می باشد که معمولاً به صورت دوره ای و در صورت نیاز اضطراری تشکیل می گردد و در این کمیته فعالیتهای تحقیقاتی درخواست ، بررسی ، هدایت و کنترل می شوند . در این شورا از مدیران موثر در در قسمتهای مختلف کارخانه مثل کنترل کیفی ، تولید ، فروش و بازرگانی حضور دارند و کلیه درون داده ها و برون داده های تحقیقاتی در این شورا مدیریت و نظارت می شود به لحاظ اهمیت ، این شورا توسط مدیریت عامل شرکت اداره می شود و ترکیب اعضای شورا و مسئولیتهای آنها به گونه ای است که پروژه های تحقیقاتی از جهات مختلف بازرگانی ، تولیدی ، کنترلی و دریافت بازخوردها از مشتریان توسط مدیران حاضر در شورا حمایت می شوند .
نحوه ارتباط پروژه های تحقیقاتی با بازار و مشتریان
با توجه به اینکه بسیاری از پروژه های تحقیقاتی نسوز نیازهای حال و آینده مشتریان شرکت می باشد و مشتریان شرکت ارتباط نزدیکی با مدیران و کارشناس فروش دارند ، عمدتاً این نیازها توسط واحد فروش به مرکز تحقیقات انتقال یافته و پیگیری می گردد لذا ارتباط این دو واحد در جهت توسعه محصولات جدید و نیاز مشتریان بسیار اهمیت دارد و یکی از ارکان مهم کار ، ارتباط مستمر با مشتریان و دریافت بازخوردها ی به هنگام و درست از ایشان است.
عموماً این بازخورد به صورت حضور مدیران و کارشناسان فروش در سایت مشتری به صورت رو در رو با آمار و ارقام ارائه شده توسط مشتریان و گزارش های انجام مأموریت اطلاع رسانی می گردد ولی روشهای دیگری هم از راه دور وجود دارد که اندازه گیری اداواری شاخص رضایت مشتریان یا CMS می باشد که به بطور سالیانه دو بار فرمهای مربوطه ارسال و سپس تحلیل میگردد
پشتوانه علمی و فنی فعالیتهای تحقیقاتی شرکت و بازدهی این فعالیتها
واحد تحقیقات شرکت فرآورده های نسوز ایران همواره با مجامع علمی و دانشگاهی در تماس بوده است و از تجربیات و دانش این مجامع بهره مند شده است ولی در این زمینه در سال های گذشته از ظرفیت کامل این مجامع استفاده نشده است که به نظر می رسد در سال های اخیر توجه ویژه ای به این پتانسیل شده و امید است بهره مندی شرکت با ارتباط جدید از این مجامع دوچندان گردد.
در رابطه با عملکرد واحد تحقیقات شرکت نیز باید به اطلاع برسانم بطور میانگین در سال سه الی پنج محصول جدید در شرکت فرآورده های نسوز ایران راهی بازار نسوز می گردد و در سه دهه گذشته این محصولات بسیاری از مشکلات صنایع کشور را مرتفع ساخته است .